fbpx

Kad Jūs pēdējo reizi esat  teikuši apkārtējiem- “Esmu aizņemts”, “Man nav laika “, “Esmu piekusis", “Man nav spēka".  Kad Jūs pēdējo reizi sajutāt augstu stresa līmeni darba vietā ?  Lai gan mēs uzņemamies vairāk darba un atbildības, strādājam garākas stundas un strādājam ar augstāku stresa līmeni, mūsu prāts un ķermenis maksā cenu. Izdegšana ir mūsu aizņemtā dzīves veida  sekas.

Izdegšanu parasti definē, kā ilgstošu reakciju uz hroniskiem emocionāliem un starppersonu stresa izraisītājiem, ko raksturo emocionāls izsīkums, depersonalizācija un sociāla sasnieguma trūkums.

Pārpūles sindroms, kas nav tikai ikdienas darba stress, nopietni ietekmē gan mūsu fizisko, gan garīgo veselību. Kad jūtamies izdeguši, mēs esam izsmelti un zaudējam visu prieku, kāds mums savulaik bija savā darbā.

Kas ir izdegšanas sindroms?

Pastāv atšķirība starp ilgas darba dienas izsīkumu un mūžīgo pārpūles nogurumu.

Izdegšana ir “psiholoģisks sindroms, kas parādās kā ilgstoša reakcija uz hroniskiem starppersonu stresa faktoriem darbā”.

Bieži vien atbildīgs un intensīvs darbs, paaugstināta atbildības sajūta pret veicamajiem pienākumiem, perfekcionisms, emocionāls izsīkums un augsti darba standarti rada situācijas, kad tieši pretēji vēlamajam – samazinās kocentrēšanās spējas un organisms pret šāda stresa izpausmēm signalizē ar garīgo spēju vājinošiem traucējumiem un fizisku diskomfortu.

Izdegšana ir pilnīgs motivācijas un enerģijas zaudējums. Un, kaut arī tas kādreiz tika izmantots tikai, lai atsauktos uz galējībām, ar kurām saskaras veselības aprūpes speciālisti, policisti, ugunsdzēsēji un tie, kas ikdienā strādā ar  cilvēkiem, mūsdienās darba izdegšana ietekmē ikvienu .

Kā izvairīties no izdegšanas sindroma?

Izdegšanas sindroms var apdraudēt ikvienu no mums, tāpēc rodas jautājums – kā tad no tā izvairīties? Šis ir jautājums uz kuru precīzu atbildi nespēj sniegt neviens, jo izdegšanas sindroma uzrašanās ir atkarīga arī no mūsu katra personības, rakstura, temperamenta tipa, vērtībām u.c., tas ir atkarīgs arī no tā cik daudz un cik spēcīgi mēs pārdzīvojam un reaģējam uz dažādiem stresoriem un stresa situācijām. Vismaz lielākaijai daļai cilvēku no izdegšanas sindoma ir iespējams izvairīties rūpējoties par savu fizisko un emocionālo labklājību, zemāk ir daži ieteikumi kā to panākt:

Ļoti būtisks it atbilstošs uzturs, atpūta, miegs, pietiekams fizisko aktivitāšu daudzums – tāds dienas ritms, kas rada līdzsvaru starp darbu un spēku atgūšanu. Ir jārūpējas, lai ikdienā nepietrūktu prieka, gandarījuma, apmierinājuma sajūtas, kas regulē un uzlabo visas organisma funkcijas. Talkā var nākt kāds hobijs, satikšanās ar draugiem, vai kāda cita nodarbe, kas sagādā prieku.

Rūpēsimies par savu veselību un apmierinātību, gan darbā, gan privātajā dzīvē – domāsim ko ēdam, neaimirsīsim pasportot un priecāties.

Atgādinām, ka visu menesi pie mums ir iespeja izmantot NDIVIDUĀLĀS PSIHOLOGA ONLINE KONSULTĀCIJAS.
Konsultācijas mērķis ir dot iespēju cilvēkiem labāk izprast sevi, savas jūtas un to, kas liek viņiem justies pozitīvi, satraukti vai nomākti.Kā arī tā palīdz labāk apzināties savus mērķus un vērtības un attīstīt prasmes attiecību uzlabošanai.
Konsultacijas vada psiholoģe Laila Kalniņa
Papildus informācija par On-line konsultācijām : +(371) 25991222