Ar ko atšķiras zvirbulis un lakstīgala – zvirbulis dziedāšanu apguva tiešsaistē…
Tiešsaistes mācības – plusi un mīnusi
Cik jaunas ir tiešsaistes mācības? Viena daļa teiks – kopš Covid pandēmijas sākšanās, citi – gana ilgu laiku. Un taisnība ir otrajiem. Pirmkārt, neklātienes mācības kā tādas ir ārkārtīgas senas. Bet tiešsaistes mācības – pati es citā mācību centrā organizēju nodarbības pirms apmēram 17 gadiem!!! TIeši tā! Bija bezdarbnieku apmācības programmas cilvēkiem ar invaliditāti un otra mērķgrupa – jaunās māmiņas. Lielisks pasākums! Pāris reizes satikāmies klātienē, bet tā – gan materiāli, gan konsultācijas tika organizētas moodle un citās vidēs.
Esmu par mācībām tiešsaistē vairāku apsvērumu dēļ.
* Līdzīgī kā iepriekš minētajos pasākumos – cilvēkiem var būt fiziski neiespējami nokļūt mācībās gan fizisku ierobežojumu dēļ, vai kā māmiņu gadījumā – nu nevar bērneļus atstāt uz 6 stundām vienus vai katru dienu meklēt, kas pieskatīs viņus.
* loģistika – gan šobrīd degvielas sadārdzinājuma dēļ, gan – un šis man pašai ir ārkārtīgi būtisks – laika jautājums: pabeidzu vienu tikšanos un fiksi, fiksi slēdzos pie mācībām. Viss ir par efektivitāti.
Skeptiķi norāda uz mācību kvalitāti. Šis ir divējādi skatāms jautājums. Ja runājam par fiziskām prasmēm: galdnieki, automehāniķi, arī ārsti un mūziķi – tad mūs šobrīd ierobežo nespēja tikt līdzi tehnoloģijām, kas piedāvā brīnišķīgus rīkus situāciju praktiskām modelēšanām. Pamazām Latvijā ienāk šie risinājumi, bet gaužām lēni. Varam cerēt uz jaunajiem ESF un citiem projektiem, kas palīdzēs efektīvāk digitalizēt mācību procesus.Piloti lidošanu vispirms apgūst uz simulatoriem. Tad kāpēc galdnieks nevar ar 3D vides palīdzību apgūt praktiskās iemaņas? Pie tam tas ir daudz drošāk, jo traumas gūst teorētiski, bet pieredze smadzenēs tiek ierakstīta kā reāla.
Otra lieta – es esmu multitaskingotājs jeb – daru vairākas lietas vienlaicīgi. Varētu teikt, ka klātienē mācoties es vairāk koncentrēšos mācību procesam. Nē. Tā tas nav. Viss ir atkarīgs no satura kvalitātes, mācīšanas intensitātes. Ja nebūs 100% noslodze mācību procesā, tad gan klātienē, gan tiešsaistē es novirzīšu daļu uzmanības uz citām lietām.
Vēl ir atrunas, ka mēs neredzam pilnu ķermeņa valodu pedagogam un pārējiem dalībniekiem. Jā, šim es varu piekrist, bet te jau nu arī ir tikai jautājums par tehnoloģiskajiem risinājumiem.
Tiešsaistes mācību rīku risinājumi ļoti strauji attīstās un mums kā mācību organizētājiem, pedagoggiem ir jāseko līdzi un jāpielāgo mācīšanas metodika, kā arī jāapgūst šie jaunie rīki, kas būtiski palīdz sasniegt vēl augstākus mācīšanas rezultātus kā tas ir jebkad bijis klātienes mācībās.
Laiks doties tālāk! Tas ir kā raudāt pēc padomju laikiem, jo tur redz viss bija nodrošināts. Nē, laiki ir mainījušies! Pieņemam, ka šī ir jaunā realitāte. Viss ir atkarīgs no mums pašiem – cik mēs esam vai neesam slinki, lai mainītos. Pat izcilais dzejnieks Rainis ir teicis: “Pastāvēs, kas pārvērtīsies!”